jump to navigation

Kup? 26. oktober 2008

Posted by Nikolaj in politik.
Tags: , ,
trackback

»De kristelige kupper Kornbek«, skriver Ritzau. Man kan kun undre sig over ordvalget, for i følge selv samme artikel vandt Kornbeks udfordrer stort i et fair, demokratisk valg. Ja, dvs. næsten. For angiveligt havde partiledelsen fusket med antallet af delegerede. Det fik de åbenbart ikke noget ud af. Så galt kan det gå når man tror så meget på sine idéer at målet helliger midlet.

Om Bodil Kornbek så overhovedet har villet vinde er et stort spørgsmål. Hvis man er landsformand for et parti virker det i hvert fald ikke videre troværdigt, at man allerede samme dag man er blevet væltet, har gjort op med sig selv, hvor man vil gå hen.

EDIT: Flere medier skriver nu, at en gruppe ex-kristendemokrater vil stifte et nyt midterparti. Initiativtageren er Tove Buch, der som organisatorisk næstformand forsøgte at give Kornbek sejren ved fuske med delegeretlisten.

Man kan kun ønske gruppen held og lykke med projektet. De får brug for det, hvis det skal gå bedre end Ny Alliance…

Kommentarer»

1. Martin P - 27. oktober 2008

“Fuske med delegeretlisten”?

I to af artiklerne fra Politiken og JP, som du henviser til (og som praktisk talt er identiske) står der: “Et klart flertal endte dog med at godkende landsmødets format.”
Du ligger åbenbart inde med en viden som resten af os ikke har(?)

Hvilken interesse har du i at stille den tidligere ledelse i dårligt lys, hvilket du åbenlyst forsøger at gøre?

Jeg vil lige forsøge, at hjælpe dig med noget som du undrer dig over: “Om Bodil Kornbek så overhovedet har villet vinde er et stort spørgsmål. Hvis man er landsformand for et parti virker det i hvert fald ikke videre troværdigt, at man allerede samme dag man er blevet væltet, har gjort op med sig selv, hvor man vil gå hen.”

Man skal være ualmindeligt ude af trit med, hvad der foregår i ens eget parti, hvis ikke man allerede et stykke før landsmødet ved hvordan lander ligger og hvordan stemmerne i det store vil fordele sig ved en formandsafstemning. Sådan foregår politik.
Desuden vil jeg mene, at det altid er sund fornuft at overveje sine alternativer i forhold til sin personlige fremtid. Skulle hun hellere have sagt efterfølgende: “Jeg har absolut ingen idé om hvad jeg skal gøre med mit liv nu. Jeg står simpelthen på bar bund”?

2. Nikolaj - 27. oktober 2008

@Martin P.: Det viser jo så bare, at Bodil Kornbek kun har brugt formandsvalget til at profilere sig selv i sin videre færd. Politik? Ja. Troværdighed? Nej.

Hvem er “resten af os”? Jeg ved ikke noget, som andre ikke ved. De omtalte artikler er rimelig korte, men jeg har set dokumentationen for påstanden.

3. Martin P - 27. oktober 2008

Hvad mener du hendes alternativ skulle være?
Man går jo heller ikke fra sin post før afstemningen. Det ville da om noget vise lav troværdighed, hvis man flygter på forhånd på baggrund af dårlige meningsmålinger. Forestil dig det, i et folketingsvalg. Men er det det du rent faktisk foreslår hun skulle have gjort?
Der er jo altid et håb, og hun og hendes støtter har sikkert forsøgt at vinde stemmer indtil sidste minut. Igen – sådan er politik.

Med “resten af os”, mener jeg størstedelen af danskerne, eller simpelthen offentligheden. Hvis du helt personligt har set dokumentation for påstanden ville det da være en god idé at fortælle det i bloggen i stedet for at henvise til artikler som egentlig ikke bakker op om din påstand.

4. Nikolaj - 28. oktober 2008

@Martin: Jeg mener at Kornbek burde have trukket sig efter valgnederlaget for et år siden. Men ellers har du ret – hun havde ikke andre muligheder end at fortsætte spillet. Jeg siger bare det er utroværdigt. Og det gør jeg fordi hun den ene dag kan gå fra at være frontfigur for et parti og få dage efter kan være medlem af et andet parti. Og så tænker jeg blot ved mig selv om forskellene i hendes hoved ikke var så store endda? Måske ikke andet, end at i KD kunne hun selv sidde for bordenden?

5. Martin P - 28. oktober 2008

Ja, om hun skulle have trukket sig for et år siden kan man jo diskutere. Det er bare en anden diskussion end hvad der blev lagt op til i bloggen synes jeg.

Sidste del kan du muligvis have ret i.


Skriv et svar

